Waterstoftruck met japanse genen voor Amerika

De toekomst is elektrisch, en dan met name voor waterstof trucks. Zoveel is duidelijk, maar er zijn nog veel vraagtekens. Nikola leek een mooie voorsprong te hebben op het gebied van waterstof, maar dat merk zit voorlopig in de problemen. Ook Tesla, een merk dat met de elektrische Semi truck een revolutie voorspelde levert voorlopig nog even helemaal niks. Nieuws komt nu uit onverwachte hoek, namelijk uit Japan. Toyota en Hino werken namelijk samen aan een truck voor het zwaarste segment op Amerikaanse markt op waterstof. En dat ziet er goed uit!

Voor zowel Nikola als Tesla geldt dat ze nog nooit een truck gemaakt hebben. Er is waarschijnlijk heel veel kennis aan boord over elektrisch rijden, en zelfs over waterstof, maar het bouwen van een truck vergt meer kennis dan alleen de aandrijflijn. Wat dat betreft hoef je het Japanse Hino niks te leren, want dat bedrijf bouwt al decenia lang zware trucks voor de Aziatische en Amerikaanse markten. In Amerika stapt Hino nu ook in het zwaarste segment met de nieuwe XL serie. Dat is een bijzonder fraai ontworpen conventional 6×4 truck met een stoere neus, zoals ze dat graag zien in de USA. 

De nieuwe Hino wordt nu voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn die gevoed wordt door een brandstofcel. Die werkt op waterstof, en daardoor kan de actieradius groter zijn dan van een batterij- elektrisch voertuig. Bijkomend voordeel is dat het eigen gewicht veel lager is, wat resulteert in een hoog laadvermogen. De brandstofcel techniek komt van Toyota, en dat bedrijf werkt al ruim 20 jaar aan die technologie. Kortom, een mix van een ervaren truckbouwer en een pionier op het gebied van fuel cell technologie. Dat belooft veel goeds

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *